Space Wolves (pl.Kosmiczne Wilki) jeden z 18 legionów Space Marines tzw. Pierwszego Utworzenia walczących w imię Imperatora i Imperium Ludzi w mitycznym świecie Warhammer 40000. Eksperci w walce wręcz, ich światem macierzystym jest Fenris- zimna i zaśnieżona planeta.
Ich kultura i zwyczaje zostały zaczerpnięte z nordyckiej mitologii, zainspirowane kulturą średniowiecznych ludów Północy. Kosmiczne Wilki kładą ogromny nacisk na siłę i honor wojownika. Przysięgli bronić i służyć Imperatorowi ale jednocześnie czują ogromną niechęć do Wielkiej Rady Terry, praktycznie rządzącej Imperium. Niechęć ta została jeszcze pogłębiona po Pierwszej Wojnie o Armageddon. Jak mówi Codex: „Jak na własny koszt przekonało się wiele administracji, jedyną rzeczą jaką można zagwarantować co do Wilków jest to, że jedynym sposobem aby zmusić Kosmiczne Wilki do zrobienia czegoś jest im tego zakazać”
Historia Powstania - Leman Russ
Tak samo jak pozostałe niezwykłe dzieci także Leman Russ w tajemniczych okolicznościach zniknął z tajnego laboratorium gdzie przeprowadzano Projekt Patriarcha. Zgodnie z imperialnymi zapisami Russ był szóstym Patriarchą odnalezionym przez Imperatora. Mały Leman Russ trafił na daleką planetę Fenris, lodowy świat zamieszkany przez prymitywne szczepy wywodzące się od pierwszych ludzkich kolonistów, którzy postawili stopy na tym śnieżnym świecie. Patriarcha swoje pierwsze lata spędził wśród zamieszkujących ten świat fenrisiańskich wilków.Dziecko zostało znalezione przez człowieka imieniem Thengir, Króla Russa. Thengir zorganizował grupę łowców, aby oczyścić tą część kraju z morderczych wilczych stad. Wiele wilków zostało zabitych, a pośród nich odkryto młodego człowieka, którego pojmano i przyprowadzono do króla. Thengir zaopiekował się młodzieńcem nadając mu imię Leman Russ. Patriarcha szybko zaadaptował się do nowego otoczenia, a wiele legend opowiada jak to pokonał setkę wojów w trzy minuty, albo zjadł całego tura. Po śmierci przybranego ojca został nowym przywódcą, wkrótce stając się potężnym wodzem i zwycięzcą setek potyczek, często walcząc wespół z wilkami, prowadzonymi przez Frekiego i Geriego (imiona mitycznych wilków Odyna) dwoma wilkami ocalałymi z polowania, podczas którego odnaleziono Patriarchę. Wieść o jego wyczynach dotarła w końcu do uszu Imperatora. W przebraniu zjawił się on na Fenrisie i wyzwał Russa do zawodów, w trzech wybranych przez Patriarchę konkurencjach.
Russ nie rozpoznawszy Imperatora uznał, że jest o wiele silniejszy od tego nieznanego przybysza pokonując go do tego w pierwszych dwóch konkurencjach- jedzeniu i piciu (Patriarcha pochłonął trzy całe tury i wypił całą beczkę królewskiego ginu. Rozczarowany Imperator rozsierdził Russa nazywając go nikim więcej jak pijakiem i żarłokiem. Wściekły Patriarcha wyzwał wtedy Imperatora do walki.
W czasie zaciekłego pojedynku Imperator przekonał się że Russ rzeczywiście jest jego synem i zdjął przebranie pokazując prawdziwą postać i pełnię swej mocy. Blask potęgi bijący od władcy ludzi był tak duży, że tylko Russ mógł wciąż na niego patrzeć. Pojedynek trwał dalej, a Russ pomimo wykorzystywania całej swej siły nie mógł pokonać obcego. Wreszcie po wielu godzinach walki Imperator znalazł lukę w obronie Patriarchy i powalił go na ziemię serią potężnych ciosów, które zabiłyby słabszego człowieka. Russ (po tym jak doszedł do siebie) nie mógł uwierzyć że przegrał i przeklinał wypity alkohol. Przyznał jednak swoją porażkę i poprzysiągł wierność Imperatorowi.
Wielka Krucjata
Leman Russ otrzymał dowództwo nad szóstym legionem Space Marines nazwanym Kosmicznymi Wilkami. Patriarcha zabrał z Fenrisa 10000 swoich najlepszych wojowników przyłączając się do Wielkiej Krucjaty. Legion szybko zdobył sobie reputację dzikich, a jednocześnie przebiegłych wojowników. Tylko Lion El‘Jonson- Patriarcha Legionu Mrocznych Aniołów oraz sam Horus mieli większą liczbę zwycięstw niż Kosmiczne Wilki. Fakt ten niepomiernie denerwował Russa.To od bitwy o planetę Dulan datuje się trwająca do dziś zażarta rywalizacja między Kosmicznymi Wilkami, a Mrocznymi Aniołami. Gubernator planety imieniem Durath stał się wyznawcą Chaosu i osobiście obraził Russa. Wściekły Russ natychmiast porzucił wszelkie misterne plany jakie opracował współpracujący z nim Lion El‘Jonson i rzucił swoje oddziały do ataku na cytadelę gdzie ukrywał się Durath. Traf chciał, że Mroczne Anioły, które spędziły całe dnie szukając słabych punktów cytadeli i oskarżały Russa o brak profesjonalizmu, także wybrały ten dzień na atak i pierwsze przypuściły szturm. El’Jonson pokonał Duratha i pozbawił go głowy, podczas gdy Russ mógł tylko na to patrzeć i przeżuwać swoją frustrację. Tuż po bitwie wściekły z powodu doznanego zawodu Russ zaatakował Jonsona i rzucił nim o dziedziniec cytadeli. Walka między Patriarchami trwała prawie cały ziemski dzień. Nagle Russ zaprzestał ataków i zaczął się głośno śmiać, gdy dostrzegł zabawną stronę tego co się wydarzyło. El’Jonson, który uznał pierwszy cios Russa za zdradę dostrzegł swoją szansę i znokautował przywódcę Wilków. Zanim Russ odzyskał zmysły Anioły już odleciały z planety. Russ i Jonson próbowali potem wzajemnie się pozabijać za każdym razem gdy się spotykali i w końcu zawiązali ze sobą bardzo niechętną przyjaźń. Jest zwyczajem między oboma zakonami aby wybrani czempioni walczyli ze sobą kiedykolwiek się spotkają, tak aby honorowi stało się zadość.
W czasie wielkiej krucjaty Leman Russ odnalazł także schematy konstrukcyjne czołgu, przyjętego następnie jako standardowe wyposażenie armii imperialnej, a potem gwardii imperialnej. Dla uhonorowania tego dokonania, pojazd ten nazwano jego imieniem.
Herezja Horusa
Gdy rozpoczęła się Herezja Horusa Kosmiczne Wilki zaplątane były w walkę z innym sojuszniczym legionem- Legionem Tysiąca Synów. Tuż przed omotaniem Horusa przez siły Chaosu Magnus Czerwony- Patriarcha Legionu Tysiąca Synów użył zakazanego przez Imperatora czarodziejstwa próbując ostrzec przybranego ojca przed zdradą jego najbliższego syna. Jego mentalny krzyk przedarł się przez wszystkie zabezpieczenia Imperatora. Imperator natychmiast zerwał kontakt i nakazał Russowi aresztować Magnusa i tak wielu jego czarowników jak zdoła. Wedle jednej z wersji rozkaz ten został jednak sfałszowany przez Horusa, który kazał Russowi zniszczyć buntownika i jego legion. W rezultacie macierzysta planeta Legionu Tysiąca Synów –Prospero została spustoszona, a sam legion i jego Patriarcha umknęli do Oka Grozy zawiązując sojusz z jednym z mrocznych bóstw Chaosu- Tzeentchem, władcą magii Chaosu. Gorzka uraza między obiema formacjami trwa do dziś.Po zniszczeniu Prospero Russ miał spotkać się z Jaghatanem Khanem- Patriarchą Legionu Białych Blizn w pobliskim systemie Chondax. Zanim obaj Patriarchowie mogli się przywitać z Osnowy wychynęła flota Legionu Alpha atakując Kosmiczne Wilki. Jednocześnie Białe Blizny otrzymały rozkaz natychmiastowego powrotu na Ziemię. Z wielkim żalem Khan odwołał rozkazy pomocy, wysłał Wilkom przeprosiny i ruszył na Ziemię. Russ i jego legion zostali sami przeciwko zdradzieckiemu przeciwnikowi.
Wilki zdołały jednak oderwać się od przeciwnika i także ruszyć na Ziemię. W drodze na Terrę byli także Ultramarines i Mroczne Anioły. To wieść o ich bliskim przybyciu sprawiła że Horus popełnił błąd, który skończył się jego śmiercią. Zdecydował się on na desperacki krok aby wywabić Imperatora z oblężonego Pałacu na Ziemi: opuścił tarcze siłowe swego flagowego okrętu i wyzwał Imperatora na pojedynek.
Po Herezji
Russ załamany po „śmierci” Imperatora i oskarżając samego siebie o niemożność ocalenia przybranego ojca rzucił swój legion w serię kampanii mających ustabilizować imperium. Tymczasem na Ziemi Roboute Guilliman Patriarcha Ultramarines kończył opracowywać tzw. Codex Astartes, i przygotowywał się do Drugiej Fundacji Adeptus Astartes. Aby już nigdy więcej nie powtórzył się koszmar wojny domowej w której przeciwnicy mieliby do dyspozycji straszną siłę całego legionu Space Marines, stare legiony miały zostać podzielone na mniejsze, elastyczniejsze jednostki nazwane zakonami. To nie spodobało się ani Russowi, ani innym Patriarchom- Rogalowi Dornowi- przywódcy Legionu Imperialnych Pięści oraz Vulkanowi- przywódcy Salamander. Guilliman zamierzał przeforsować reformę za wszelką cenę i wydawało się, że dosłownie na włosku wisi nowa wojna domowa. Pod groźbą wybuchu nowego konfliktu Patriarchowie ustąpili. Z matrycy genetycznej Russa powstał nowy zakon- pechowi Wilczy Bracia (Wolf Brothers)-jedyny zakon sukcesorski Kosmicznych Wilków, rozwiązany z powodu krytycznej niestabilności matrycy genetycznej. Sam zaś legion został podzielony na 12 działających niezależnie Wielkich Kompanii.197 lat po zamknięciu Imperatora w Złotym Tronie Russ zniknął. Ostatni raz widziano go podczas biesiady z okazji wniebowstąpienia Imperatora, kiedy to Russ wspiął się na stół, przy którym pojedynkował się z Imperatorem, aby wygłosić mowę lecz nagle dosłownie skamieniał. Po długiej ciszy, gdy wyglądało na to że doznał wizji, Russ upadł na kolana, obrócił się i wydał serię krótkich rozkazów swoim najwierniejszym towarzyszom. Zapowiedział swym braciom- marine że ich opuszcza, ale wróci „na ostatnią bitwę, na czas wilka”.
Russ zniknął zabierając ze sobą wszystkich najbliższych towarzyszy (a wśród nich Alexandra Belisariusa) oprócz jednego- Bjorna. Podobno Russ wyruszył do Oka Grozy aby dopaść zdradzieckich marine którzy obrócili się przeciwko Imperatorowi. Inne pogłoski twierdzą że wyruszył na poszukiwanie Drzewa Życia, którego owoce uzdrowią Imperatora.
Przez siedem lat miejsce Russa przy stole wojowników stało puste, a jego legion niecierpliwie czekał na powrót przywódcy. Patriarcha nie powrócił do dzisiejszego dnia, a Wilczy Lordowie Kosmicznych Wilków obrali nowym przywódcą – Wielkim Wilkiem pozostałego towarzysza Russa- Bjorna Gromiącą Rękę (w wolnym tłumaczeniu, oryg. Bjorn Fell-Handed). Bjorn zdecydował że jeśli ojciec nie zamierza wrócić, to jego synowie go poszukają i ogłosił pierwsze Wielkie Polowanie. Polowania odnalazły wiele reliktów należących do Russa, włącznie z jego pancerzem wspomaganym, ale żadnej z nich nie udało się odnaleźć zaginionego Patriarchy.
Organizacja
Kosmiczne Wilki znane są ze swej niezależności i odrazy do wszelkich autorytetów. Mocno opierają się centralnym strukturom imperium oraz odrzucają zasady zebrane w Codex Astartes. Posiadają reputację równie niezdyscyplinowanych co nieustraszonych wojowników. Często się mówi że najlepszym sposobem aby zmusić Kosmicznego Wilka do zrobienia czegoś jest zakazać mu tego.Wielkie Kompanie
Kosmiczne wilki zamiast podzielić legion na zakony rozdzieliły się na 12 Wielkich Kompanii oraz 13 Kompanię Kosmicznych Wilków, która zaginęła po upadku Herezji Horusa i która jednocześnie symbolizuje wszystkie kompanie które zostały zniszczone, stracone podczas kampanii, lub odwołały swoją przysięgę lojalności Wielkiemu Wilkowi. Każda z Kompanii jest prowadzona przez Wilczego Lorda, który odpowiada wyłącznie przed Wielkim Wilkiem.Każda z Kompanii jest niezależną jednostką bojową, zajmującą swoje własne terytorium w fortecy-klasztorze Kosmicznych Wilków mieszcząca się w gigantycznej górze- Kle, posiadającą swój własny sprzęt, kuźnie, statki kosmiczne i przestrzegające własnych zwyczajów i tradycji.
Wielka Kompania bierze swoją nazwę od prowadzącego ją aktualnie Wilczego Lorda. Kiedy Wilczy Lord umiera, nowy jest wybierany pośród liderów Wilczej Gwardii.
Wielki Wilk
Aktualnym Wielkim Wilkiem jest Logan Grimnar, razem z jedną z Wielkich Kompanii przywódcy Kosmicznych Wilków na polu walki towarzyszą Kapłani Runów (szamani i jasnowidze), Kapłani Żelaza (technicy i inżynierowie), Wilczy Kapłani (medycy i przywódcy religijni, ponadto to oni odpowiadają za wstępny wybór kandydata na nowego marine), i czcigodne Dreadnought’y. Wielki Wilk ma ponadto kontrolę nad niewolnikami zakonu, jego flotą, której trzonem jest 15 wielkich okrętów(po jednym na każdą Kompanię i 3 rezerwowe) i Kłem.Rekrutacja
Kosmiczne Wilki uzupełniają swój stan liczebny rekrutując barbarzyńców zamieszkujących ich rodzimy świat- Fenris. Wśród klanów trwa ciągła wojna i rywalizacja o wpływy, a Kosmiczne Wilki są przez nich traktowani jak półbogowie – niebiańscy wojownicy którzy czasem przybywają na pole bitwy, aby przypatrywać się walkom i zabrać ze sobą tych z nich którzy najbardziej wykażą się w bitwie. Kandydaci na marine są następnie zabierani do obozów treningowych w łańcuchu gór Asaheim, gdzie przechodzą wstępny trening. Ci, którzy przeżyją dostają się do Kła. Tam Wilczy Kapłani i Kapłani Runów testują ich psychikę, po czym kandydatom podawany jest napój z Czary Wulfena, który „budzi” w nich wilczego ducha i zmienia ich strukturę genetyczną. Proces ten jest bardzo niebezpieczny dla aspiranta. Jeśli proces zmiany nie będzie stabilny, kandydat przemieni się w straszliwego Wilczarza, zmutowanego pół-człowieka, pół-wilka. Jest to tzw. Przekleństwo Wulfena, które ciąży na legionie Kosmicznych Wilków od chwili jego powstania. Gdy ocalali aspiranci przejdą pomyślnie etap zmiany, apotekariusze zakonu rozpoczynają etap drugi- implantację dodatkowych narządów- drugiego serca itp. Jednocześnie dostaje on własny pancerz wspomagany, uczony jest korzystać z nowej broni itp.Nowo przyjęci marine dostają się w szeregi Krwawych Szponów- najmłodszych i najdzikszych członków zakonu Kosmicznych Wilków. Krwawe Szpony (Blood Claws) dopiero uczą się kontrolować wilcze instynkty, jakie otrzymali od Russa, dlatego też nie posiadają jeszcze nad nimi pełnej kontroli. Gdy opanują szał walki i nabiorą doświadczenia awansowane są na Szarych Łowców (Grey Hunters), w bitwie pełnią oni rolę taktycznego wsparcia, zaś Krwawe Szpony głównej siły przełamującej. Następnym szczeblem w hierarchii są Długie Kły (Long Fangs)- doświadczeni marine odpowiadający za obsługę broni ciężkiej. Weterani mogą dojść do jeszcze wyższego szczebla- Wilczej Gwardii- są to dowódcy wyższego szczebla, zastępcy Wilczego Lorda. Wilcza Gwardia jest odpowiednikiem pierwszej kompanii zakonów uznających i stosujących Codex Astartes. To weterani setek lat walki i tysięcy bitew, ich ranga daje im dostęp do najcenniejszego sprzętu posiadanego przez Legion takiego jak np: pancerze Terminatorskie. To spośród Wilczej Gwardii wybierany jest następny Wilczy Lord.
Wilczy Zwiadowcy (Wolf Scouts), w przeciwieństwie do zwiadowców innych zakonów (gdzie to drużyny zwiadu tworzy się z nowych członków), są rekrutowani z drużyn Szarych Łowców. Część zakonników czuje się źle wśród otaczającej ich cywilizacji. Są szczęśliwi dopiero w czasie walk na łonie dzikiej i nieskażonej niczym natury. Takie indywidua są zauważane przez Wilczych Kapłanów i przenoszeni do drużyn zwiadu, gdzie to mogą w pełni wykazać się swoimi zdolnościami do infiltracji, oskrzydlania, rajdów w głab sił nieprzyjaciela i cichego zadawania śmierci. Drużyny Wilczych Zwiadowców cieszą się wielką swobodą działania, czasami zakrawającą nawet o niesubordynację. Rezygnują oni z ciężkich pancerzy energetycznych na rzecz lekkich pancerzy skorupowych, jakie to noszą zwiadowcy innych zakonów.
Inną formacją, do której wybierani są doświadczeni marine są Wilcze Klingi (Wolfblades). Wilcze Klingi to specjalna formacja Kosmicznych Wilków służących na Ziemi i będąca gwardią honorową ochraniającą członków starożytnej rodziny nawigatorów należących do Domu Belisarius. Sojuszników Legionu Kosmicznych Wilków jeszcze z czasów Wielkiej Krucjaty. Geneza tego sojuszu jest obecnie niejasną legendą, ale najbardziej rozpowszechniona wersja głosi, że zaczął się on od przyjaźni jaka nawiązała się pomiędzy Lemanem Russem a Alexandrem Belisariusem podczas Wielkiej Krucjaty. Belisarius był genialnym nawigatorem, który wiele razy pomagał w potrzebie Russowi i zniknął wraz z nim w jego ostatniej podróży. W dzień Święta Fundacji zawarli oni pakt wiecznej przyjaźni. Jako znak tejże przyjaźni Belisarius zgodził się dostarczać nawigatorów do dyspozycji Kosmicznych Wilków „in perpetuam”. Ponadto ród Belisarius ma wyłączne prawo przeprowadzania okrętów zakonu przez Immaterium (w Kle stale rezyduje 24 nawigatorów rodu). W zamian za to Dom Belisarius cieszy się stałą ochroną zakonu. Wyrazem tej ochrony jest cały zespół (24 marine) Kosmicznych Wilków będących bezpośrednią ochroną Celestarchy. Biorąc pod uwagę ciągłą rywalizację pomiędzy domami nawigatorów, która właściwie jest nieustanną cichą wojną najróżniejszych stronnictw i frakcji, przymierze z Kosmicznymi Wilkami daje Domowi Belisarius bardzo mocny argument przetargowy w tej zażartej walce o wpływy i potęgę.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz